Annonsørinnhold: Porsche

Porsche og AW Magazine: Et samarbeid som løfter mennesker og prosjekter – for flere kvinner i førersetet.

Bak rattet – og i førersetet

Når en av verdens mest ikoniske bilmerker går inn i samarbeid med et uavhengig norsk magasin, handler det om verdier. Om hvem man vil løfte frem. Og om hvilken plass man ønsker å gi kvinner i dagens næringsliv. Nå starter et samarbeid med AW Magazine, der Porsche løfter frem mennesker, initiativer og ideer som fortjener større plass – i arbeidslivet og i samfunnet.

Publisert Sist oppdatert

Porsche Norge har det siste året styrket sin satsing på relasjonsbygging, og på å løfte kvinner. Ikke med reklameplakater og kampanjespråk, men med ekte møter. De har arrangert helger med høy puls og lav terskel, lagt til rette for arenaer hvor nye forbindelser skapes, og heiet frem kvinner som tar plass – både bak rattet og i samfunnet. Fra felleskjøring på bane til samtaler rundt bordet og helgeturer til fjells: Satsingen har handlet om å koble, løfte og trygge.

Et av disse høydepunktene var da Porsche inviterte et utvalg kvinner fra ulike bransjer til Hemsedal. Der ble det kjørt Porsche Macan, Cayenne, Taycan og 911 – minst like viktig var samtalene i bilen, rundt bordet og på fjellet. Det var en helg med like deler natur, fart, fellesskap og refleksjon.

Hemsedal-helgen: Felleskjøring i Macan, Cayenne, Taycan og 911 – like mye fellesskap som fart.

Maren Helgestuen, PR-sjef og initiativtaker til nettverket, beskriver det hele som en naturlig forlengelse av hva Porsche alltid har stått for:

– Da Ferdinand Porsche startet selskapet, gjorde han det fordi han ville ha en bil som ikke fantes. Han bygde det han selv savnet. Det er litt den samme grunntanken vi tar med oss inn i dette arbeidet. Vi ønsker å skape arenaer som mangler.

Hun legger til:

– Vi vet at det fortsatt finnes barrierer – særlig for kvinner – når det gjelder å bli synlig, få tilgang til nettverk eller bli tatt på alvor i enkelte miljøer. Da hjelper det ikke med store ord. Vi tror på praktiske tiltak. Samlinger. Relasjoner. At noen ser deg og heier på deg. 

– Det handler ikke bare om å inspirere, men også om å utvide forestillingen om hvem som hører hjemme i førersetet.

Maren Helgestuen, PR-sjef i Porsche Norge: «Vi ønsker å skape arenaer som mangler.»

Et nytt samarbeid med AW Magazine

Denne høsten innleder Porsche et samarbeid med AW Magazine. Det handler ikke bare om bil, men også om mennesker. I løpet av det neste året vil Porsche være til stede i de fysiske utgavene av AW Magazine med egne sider i magasinet – der vi løfter frem personer, prosjekter og perspektiver som fortjener større plass, og vise hvordan Porsche ønsker å bruke sin posisjon til å bidra nettopp her. 

– Jeg oppdaget AW for fire–fem år siden, og har fulgt med siden. Vi ønsket å samarbeide med et magasin som tenker litt annerledes – og som deler mange av de samme verdiene vi selv ønsker å løfte frem. Det er viktig å støtte opp under små, uavhengige redaksjoner som faktisk forsøker å skape noe nytt, og som tør å bygge noe med begrensede ressurser. I stedet for å alltid gå til de største og mest etablerte, trenger vi å styrke de som er med på å endre medielandskapet nedenfra, sier Helgestuen.

– Det handler om synlighet. Om rollemodeller. Og om å forstå at hvem som får plass i mediebildet, fortsatt betyr noe. Derfor ønsker Porsche å samarbeide med et uavhengig og ambisiøst medie som AW, sier Helgestuen.

For Porsche handler det ikke om å tale til massene, men til de som vil noe mer. De som tør, bygger og drømmer – ofte uten rampelys.

Mer enn bare bil

Tilbake til Hemsedal. For det er noe med følelsen av å sette seg inn i en bil som oser av kvalitet. Å kjenne på kraften i en 911 eller flyten i en Taycan. Det gir mestring. Men kanskje enda viktigere: I Hemsedal ble det tydelig at dette ikke bare handlet om kjøring, men om alt som oppstår rundt det: samtalene i bilen og fellesskapet på fjellet. 

Rundt bordet og på fjellet: Nettverksbygging med lav terskel, høy puls og ekte samtaler.

– Kvinner er ikke mindre ambisiøse. De har ikke mindre behov for fart, frihet og prestasjon. Men vi blir ofte fortalt at vi må være forsiktige – både på veien og i karrieren, sier Helgestuen. – Derfor er det viktig med møteplasser som dette. Ikke fordi kvinner trenger å trygges – men fordi vi sjeldnere har blitt invitert inn.

Porsche har valgt å investere i mennesker. Å bruke posisjonen sin til å skape nye forbindelser – på tvers av fag, erfaring og bakgrunn. Samarbeidet med AW springer ut av et ønske om å gjøre noe som faktisk har verdi, og som kan inspirere over tid – ved å åpne et rom der flere tør å ta styring – på sin egen måte.

Å velge annerledes

I en tid der store merkevarer ofte velger store mediehus, betyr det noe at noen tør å gå en annen vei. Samarbeidet med Porsche styrker det vi bygger i AW – og er et viktig bidrag til at flere kan få plass – både ved bordet og bak rattet.

Denne teksten er skrevet av AW Magazine, som en del av et betalt samarbeid med Porsche.